Головна >> Новини >> Результати юридичного аудиту Інтернет-магазинів

Результати юридичного аудиту Інтернет-магазинів

21.06.2010 Юристами ЮФ «Москаленко і Партнери» був проведений юридичний аудит 30 популярних Інтернет - магазинів (далі - ІМ) за рейтингом топ-100 порталу bigmir.net на відповідність їх діяльності вимогам законодавства України. За результатами аудиту було виявлено велику кількість як незначних, так і серйозних порушень норм законодавства, деякі з яких можуть бути підставою застосування заходів юридичної відповідальності з боку державних органів, споживачів та контрагентів, а тому потребують термінового вирішення.

Діяльність майже всіх ІМ тією чи іншою мірою не відповідає нормам Конституції України, Цивільного кодексу України, Закону України «Про захист прав споживачів», Закону України «Про електронний документообіг» та Правилам продажу товарів на замовлення та поза торгівельними та офісними приміщеннями, які є спеціальним нормативним актом щодо діяльності ІМ.

Прямим порушенням норм законодавства щодо захисту прав споживачів є відсутність: обов’язкових реквізитів і контактів ІМ на сайті; вказівки на необхідний обсяг дієздатності Покупця, який укладає договір із ІМ; необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про саму продукцію, її кількість, якість, асортимент, основні властивості, виробника, виконавця та продавця тощо.

Не всі ІМ вказують на те, що при переданні споживачеві продукції йому передається товарний чек та інші документи, що посвідчують вчинення правочину, гарантійні зобов’язання на товар та ін. Згідно з ч. 6 ст. 12 Закону України «Про захист прав споживачів», якщо споживачеві не було надано документ, який засвідчує факт здійснення правочину поза торговельними або офісними приміщеннями, такий правочин не є підставою для виникнення обов'язків для споживача.

Власники ІМ є юридично незахищеними щодо прав інтелектуальної власності,  так як 90% ІМ не вказують на своєму сайті жодних даних про зареєстровану торгівельну марку, авторські права на комп’ютерне програмне забезпечення ІМ, бази даних клієнтів та постачальників ІМ, комерційне найменування та інші об’єкти інтелектуальної власності, що можуть знаходитись під охороною держави. Відсутність у ІМ авторського права на комп’ютерні програми, що забезпечують функціонування ІМ, також зокрема означає право програміста, який створив відповідну програму, в будь-який час продати її конкуренту ІМ для використання у його діяльності.

Проведений аналіз змісту сайтів ІМ приводить до висновку, що у 90% випадків вимоги законодавства при укладенні договорів купівлі-продажу товарів у ІМ є порушеними. Сайти ІМ в основному не надають необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, основні властивості, виробника, виконавця та продавця тощо, що є порушенням норм законодавства України.

Жоден із досліджених ІМ не захищений від можливості визнання його договорів недійсними та повернення споживачем сплачених магазину коштів, оскільки в електронних документах всіх досліджених ІМ відсутні електронний цифровий підпис або угода про застосування інших зразків підписів сторін, в пропозиціях ІМ придбати товар відсутні істотні умови договорів купівлі-продажу.

У більшості ІМ доставка замовлення здійснюється кур’єром. Коли кур’єру передають грошові кошти за оплату товару, виникає ризик зникнення кур’єра з відповідними коштами. Окрім того, відповідно до законодавчих положень уповноважена особа суб'єкта господарювання, який здійснює продаж товарів поза торговельними або офісними приміщеннями, повинна пред'явити споживачу   документ, що підтверджує її належність до суб'єкта господарювання та виконання відповідних обов'язків. Таким чином, кур’єр завжди повинен мати з собою доручення ІМ, а відносини з ним повинні бути належним чином оформленими.

90% ІМ не інформують клієнтів про те, що дані про них будуть занесені та збережені в базі даних, що  є потенційним порушенням Закону України «Про захист персональних даних», який набуде чинності з 1 січня 2011 року.

Не менш серйозними є порушення щодо визначення цін товарів деяких ІМ в іноземній валюті без еквіваленту в національній валюті, а також відсутність вказівок на термін пропозицій щодо розпродажу продукції та знижок.

На жаль, всі перераховані порушення можуть призвести до вкрай негативних наслідків для власників ІМ: відшкодування збитків споживачу, визнання правочинів недійсними чи розірвання договорів, штрафів на користь державного бюджету або тимчасового припинення діяльності ІМ за приписом органів Держспоживстандарту.

Отже, власникам та керівникам таких магазинів  рекомендується якнайшвидше привести юридичне оформлення свого Інтернет-бізнесу у відповідність до законодавства України для підвищення ділової репутації, зростання прибутку та убезпечення від додаткових витрат.